تعمیر و بازسازی و ساخت انواع پمپ های مگنتی

ساخت و بازسازی انواع پمپ های مگنتی(MAGNET PUPS)

 

این پمپ در حقیقت یک پمپ سانتریفوژ بوده که محرک آن از نوع مغناطیسی است و انتقال حرکت از موتور الکتریکی به impeller پمپ از طریق میدان و نیروی مغناطیسی انجام می گیرد. (بین شافت الکتروموتور و شافت پمپ هیچ گونه اتصال مکانیکی وجود ندارد و در نتیجه به وجود آب بند نیازی نیست ) اصول کار یک پمپ مگنتی بر مبنای حذف آب بند مکانیکی و یا پکینگ در یک پمپ overhung و استفاده از یک شافت دو تکه در قسمت آب بند شونده ، استوار است. در قسمت مربوط به شافت داخلی ( که در معرض سیال پمپ شونده قرار می گیرد ) یک مجموعه از مگنتها که دارای خاصیت آهن ربایی می باشند بر روی شافت قرار دارد که توسط بیرینگهای روانکار شونده توسط سیال ، حمایت می شوند . بر روی شافت دیگر ( Drive shaft )، مجموعه مگنتهای بیرونی و بر روی شافت انتقال قدرت قرار گرفته اند . بین مجموعه مگنتهای درونی و بیرونی ، یک آب بند استاتیکی ، پوسته یا دیافراگم و سیال پمپ شونده را از اتمسفر بیرونی ، جدا می سازد . شار مغناطیسی ایجاد شده در مجموعه مگنت بیرونی ، باعث به حرکت درآوردن مجموعه مگنتهای درونی و پروانه  می گردند . مجموعه بیرونی یا مستقیماً بر روی مجموعه هوزینگ بیرینگ و یا شافت موتور الکتریکی نصب می گردد .

 

پمپ های مغناطیسی در اصل برای پمپاژ مواد سمی و سیالات خطرناک بدون استفاده از مکانیکال سیل طراحی شده است. سیال در میان بدنه پمپ و یک پوسته محدود کننده نگه داشته می شود ، وقتی که شفت impeller  بر روی بیرینگ های sleeve که با خود سیال روغن کاری شده قرار می گیرد ، شفت impeller  بوسیله یک میدان گذرای مغناطیسی در میان پوسته محدود کننده و شفت محرک شروع به حرکت می کند.

 

پوسته محدود کننده میتواند از مواد فلزی و یا غیر فلزی ساخته شود. اگر از پوسته محدود کننده فلزی استفاده شود ، رفع مناسب گرمای ایجاد شده بوسیله جریان گردابی ، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

 

عیوب:

هزینه تعمیر 

تعمیر پمپ ها مغناطیسی معمولاً پر خرج تر از پمپ های طراحی شده با مکانیکال سیل است.

 

مزیت ها :

۱) عدم استفاده از مکانیکال سیل

۲) بدون نشتی

۳) بدون تلفات محصول

۴) قابلیت اعتماد بیشتر نسبت به پمپ های canned motor ( با پوسته محدود کننده بزرگتر)

 

شرکت نیرو صنعت عقیق در زمینه ساخت و بازسازی پمپهای مگنتی دانش بنیان(نوآور) میباشد.